Ars longa : cuadernos de arte. 2013. No. 22

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 18 of 18
  • Item
    La Madone de Louvain de Bernard van Orley: Les dessous d'une attribution longtemps controversée
    (2013) Heringuez, Samantha
    In the last century, the Virgin of Louvain, a small panel offered in 1588 by the city of Louvain to the king Philip II of Spain, raised some questions. Attributed to Jean Gossart (called Mabuse) at the time of its sending in Spain at the end of the sixteenth century, the painting was the object of incessant discussions in the term of which the authorship of the work was revised to be finally given to Bernard van Orley because of the figuration of the Virgin. If the style of the Renaissance architecture which appears behind the Madonna was for the historians of the time a characteristic of both artists, its study point to Van Orley as the true author of the painting, also revealing the artistic relationships that he maintained with Gossart.
  • Item
    El Departament d'Història de l'Art de la Universitat de València en el curso 2012-2013
    (2013) Jerez Moliner, Felipe
    Se enumeran los aspectos docentes más destacados relacionados con el Departament d’Història de l’Art de la Universitat de València en el curso académico 2012-2013, así como las contribuciones investigadoras de sus miembros en el año 2012 y otros aspectos de interés relacionados con la difusión y gestión del citado departamento universitario.
  • Item
    El cuaderno de dibujos de los Uffizi : Un ejemplo, tal vez, de la transmisión del conocimiento artístico en Valencia en torno a 1400.
    (2013) Montero Tortajada, Encarna
    El cuaderno de dibujos conservado en los Uffizi (inv. 2264F-2281F, 18304F-18306F, 18324), y datado en torno a 1400, se ha relacionado repetidas veces con la pintura valenciana de esa misma época. No se ha considerado hasta ahora, sin embargo, cuáles pudieron ser su función y naturaleza originales. A través del estudio de las características codicológicas del volumen, así como de su contenido, se demuestra aquí que se trata de una herramienta de trabajo utilizada por varios autores bien diferenciados (al menos, por dos, uno de los cuales tenía contacto con la pintura italiana de principios del siglo XV, y otro –el más relacionado con Valencia– con la pintura nórdica). La particular factura de los dibujos, asimismo, documenta de modo claro el tránsito del libro de modelos al libro de esbozos que se da en Europa en esas mismas fechas.
  • Item
    Analogías, diferencias y transferencias en la terminología artística del siglo XVIII español.
    (2013) Castañer López, Xesqui
    Los discursos textuales españoles contienen conceptualizaciones de carácter teórico, filosófico o simplemente práctico. Forman un corpus terminológico-conceptual que se nutre de otros tipos de teorizaciones relacionadas con el conocimiento. Los diferentes sistemas de expresión forman parte de la teoría del lenguaje con sus diferencias terminológicas. El objetivo de este trabajo es, analizar el funcionamiento de la terminología artística en el ámbito europeo y español. En este sentido analizaremos primero las trasferencias de carácter conceptual y finalmente las trasferencias terminológicas, centrándonos en desarrollos e influencias de otras lenguas europeas.
  • Item
    Una síntesis de la arquitectura de torres europea : La fachada de la Catedral de Oviedo y la llegada de las flechas caladas a Castilla
    (2013) García Cuetos, María Pilar
    The facade of Oviedo cathedral and its urban portico/passage both present similarities with the Cathedral of Nantes and with Jean Fouquet’s miniature. Once a plan that forecast the junction of two twin towers to this portico had been rejected, it was followed by the late gothic style of only building big towers and the South Tower was erected, which presents similarities with the towers of the West of France. On the other hand, its high zone synthesizes German tower architecture. The open work spires of the cathedrals of Oviedo, Burgos and León must be connected with the introduction in Castile of this type of structure by Johannes von Köln. When the open work, Burgos-style spires were finished, not only they were a new element in Castile, but, according to the recent review of the chronology proposed for the cathedral of Strasbourg, we are able to affirm that they would join the group of the first open work spires constructed in Europe. Though its filiation cannot be definitely concluded, it is reasonable to look for similarities with the contributions by the school of Johannes von Köln and master Ulrich von Ensingen, and it could also be related to the architecture of big towers finished with open work spires of Cologne, Freiburg, Strasbourg, Basle or Ulm.
  • Item
    La única primera aparición del Pardo : Reivindicando una obra de Yáñez.
    (2013) Samper Embiz, Vicente
    This article defends the attribution to Yáñez de la Almedina of a piece of work, which is widely attributed in art historiography to this Spanish renaissance painter from Castile-La Mancha. The painting is the only “First Apparition” in the Prado Museum, an iconographic theme that was popular in Valencia painting at the time. Though not currently on exhibition, it is catalogued by the museum as attributed jointly to Yáñez de la Almedina and The Grifo Master.
  • Item
    Nuevos datos documentales sobre Paolo Da San Leocadio
    (2013) Rusconi, Stefania; Company Climent, Ximo
    A document is presented here which clarifies the identity of who could have been or must have been the second wife of the Italian Paolo da San Leocadio (Reggio Emilia 1447-Valencia 1520), one of the first people to introduce Renaissance paintings to Spain in 1472. It is marriage contract between Jaume Llopis, a moneychanger from Valencia, and the painter, who agreed to the marriage between the painter and Isabel Llopis, Jaume’s sister, offering an important dowry
  • Item
    The oratio Jeremiae in the Choir of Martincek (Slovakia)
    (2013) Matáková, Viktória; Gimeno Blay, Francisco M.
    The present article deals with the graffiti inside the Martinček Church (Slovakia), with special attention to the Oratio Jeremiæ (Lamentations of Jeremiah 5, 1-3), a text usually read in Church on Holy Saturdays.
  • Item
    Dos documents nous sobre els retaules de Catí (1450) i de Sant Esteve de València (1477)
    (2013) Rodrigo Lizondo, Mateu
    Two new documents are published here, which give new interesting information about two famous Valencian paintings of the 15th century: Joan Espígol’s codicil, who was the commissioner of Jacomart’s altarpiece of the church of Catí, commissioning him with the work, and the bank receipt for the anonymous altarpiece at Sant Esteve’s proving that this work was by the painter Bartomeu Baró.
  • Item
    El Picasso coruñés como inicio inexcusable y referencia de su proyecto revolucionario (1891-1895)
    (2013) Castro, Antón
    Análisis de uno de los períodos más desconocidos de Pablo Picasso, el que vivió en A Coruña cuatro años (1891-1895), siendo todavía adolescente y que los expertos consideran clave en el desarrollo de su proyecto. Allí dio inicio a su lenguaje versátil y a un inventario de géneros e iconografías que persistirían como identidad hasta el final de su vida. Sería muy difícil entender al verdadero Picasso pasando por alto este período juvenil, al que los biógrafos generalistas apenas han hecho caso, al contrario de los más rigurosos especialistas, que lo consideran fundamental.
  • Item
    El estudio del dibujo subyacente en dos manuscritos de la catedral de Valencia
    (2013) Ramón Marqués, Nuria
    This article aims to promote the use of infrared reflectography as a supporting method in the study of the illuminated manuscripts through the study of the miniatures in the Liber Instrumentorum and the Ceremonial de Obispos preserved in the archives of Valencia Cathedral. In this paper, we intend to further discuss the pictorial and creative technique used by the painter on parchment. The study of the underlying drawing is of great historical and stylistic importance for knowledge and can even open doors to allow attributing and dating them. We are convinced that these technological contributions will allow progress to be made in the study of miniatures for art historians.
  • Item
    La avenida del Oeste de Valencia : Historia de un proyecto inacabado.
    (2013) Sánchez Muñoz, David
    Este artículo trata sobre la construcción de la avenida del Oeste de Valencia, desde las primeras propuestas realizadas a principios del siglo XX hasta su definitiva ejecución, hacia mitades del mismo siglo. La avenida del Oeste, actual de Barón de Cárcer, se constituyó como moderno referente de la ciudad cosmopolita, a partir de los ejemplos de grandes urbes europeas como París, Londres, Viena, e incluso Madrid. La construcción de grandes vías que seccionaban el tejido urbano en su paso por los centros históricos de las ciudades, muestra de un urbanismo contumaz y transgresor, se planteó además como posible solución a los problemas higienistas y sociales que tanto preocuparon a finales del siglo XIX. Este artículo también habla de los arquitectos que participaron en la realización de esta Gran Vía valenciana, en la que ofrecieron un repertorio sistemático de la arquitectura construida en Valencia durante la posguerra, momento en el que se lleva finalmente a cabo, y de los estilos artísticos que fueron entonces utilizados, con mayor o menor éxito, desde un racionalismo derivado de aquellas experiencias modernas de los años 20 y 30 del siglo XX, hasta la irrupción poderosa del segundo Movimiento Moderno a partir de los años 50.
  • Item
    La condición del carpintero medieval : Nuevos documentos para el conocimiento de la carpintería valenciana en los siglos XIV y XV
    (2013) Izquierdo Aranda, Teresa
    Thanks to the Carpenters’ Guild in Valencia in the Middle Ages we can get a better idea about the daily routines of these craftsmen. The consolidation of carpentry in Valencia was a gradual process in which the craftsmen established the regulations of the social, political and financial aspects of their. Up to now, research about medieval carpentry has been mainly focused on the most well-known artists and their masterpieces. Nevertheless, the study of the carpenters’ circumstances and their professional standpoint shows important figures that deserve to be rescued. With this article, we will delve in a particular family of carpenters. Actually, three carpenter’s generations, the Jaume Llombart family that spans a large period in the history of carpentry in Valencia. That is the main reason why they are a splendid example, largely owing to their presence in different woodwork sectors and the quality of their artistic production.
  • Item
    Con la mayor hermosura y arte: Pinturas de Juan Ribalta para los condes de Aranda
    (2013) Marco García, Víctor
    This article discusses some aspects of patronage held by the Counts of Aranda in the city of Épila (Zaragoza). It also examines certain issues related to the foundation of the Monastery of the Immaculate Conception and the participation by the painter Juan Ribalta (Madrid, ca. 1596 – Valencia, 1629) in the decoration of the main altar. In the same way, the study also addresses the important set of Franciscan themed paintings that are preserved there, the last major commission from Juan Ribalta before his premature death.
  • Item
    Three engravers at the service of a sicilian cardinal : De Noort, Villafranca, clouwet and the creation of an unforgettable political portrait, 1644-1668.
    (2013) Pilo Gallisai, Rafaella
    This paper aim at touching the commitment by a Sicilian cardinal of few engravings. The artists involved in the commitment are some of the most important living and operating between Madrid and Rome’s court: Johan Van Noort, Pedro Villafranca and Albert Clouwet. This kind of portraits, made from the ‘40s to the ‘70s of 17th century by Spanish king’s and pope’s artists, result helpful even to define the political profile of the powerful cardinal Moncada.
  • Item
    La iglesia barroca del Monasterio de San Agustín de Valencia
    (2013) Benito Goerlich, Daniel
    The text presents a description of the church of the Monastery of San Agustín in Valencia, Spain. The building was redesigned in a Baroque style and is one of the most important churches in the city. It was plundered and destroyed in 1812 during the occupation of the city by Napoleon’s troops. Through the search of bibliographical references and documentary and graphical news of the period, new data and images of important works of art by Juan Bta. Pérez Castiel, Ignacio Vergara, José Vergara, Juan de Juanes, Vicente Guirri, among others, are provided.
  • Item
    La iglesia parroquial de Santiago (San Clemente, Cuenca) : Nuevos datos para su estudio.
    (2013) Jiménez Hortelano, Sonia
    El artículo que a continuación proponemos estudia el proceso constructivo de la iglesia parroquial de San Clemente a partir del análisis de algunos textos ya publicados, la lectura de la documentación publicada por Diego Torrente Pérez y el análisis de documentación inédita aportada en el siguiente trabajo. Todo ello sumado a la observación directa de nuestro objeto de estudio nos permitirán trazar un recorrido cronológico para las obras de este magnífico templo parroquial, capaz de atraer en su construcción tanto el talento de diversos maestros locales como las ideas y consejos de maestros de primera fila a nivel peninsular en cuanto a la introducción de las formas renacentistas se refiere.
  • Item
    Una obra de Joan de Joanes, localizada y revisada iconográficamente
    (2013) Puig Sanchis, Isidro
    En el año 2002 la Fundación Bancaja de Valencia adquirió una obra de Joan de Joanes, hasta ese momento solo conocida por referencias. Aprovechando su restauración, se ha estudiado su iconografía mariana, refrendado su autoría y apuntado una posible procedencia, el convento de San Agustín de Valencia.